Over korfbal

Spelregels

Bij korfbal is het de bedoeling te scoren door de bal door een korf te gooien. Beide teams hebben een eigen korf. Het team dat de meeste doelpunten maakt wint. Een doelpunt maak je door de bal van bovenaf door de korf van de tegenstander te gooien. In de jeugd hebben de bepaalde leeftijden verschillende regels. En ook zijn er verschillende regels bij 4Korfbal en korfbal 8-tegen-8.

Korfbal 8-tegen-8

Een team bestaat uit acht spelers: vier vrouwen en vier mannen. Twee vrouwen en twee mannen staan in het ene vak en de andere twee vrouwen en twee mannen in het andere.

Korfbal 8-tegen-8 wordt in twee vakken gespeeld: een aanvalsvak en een verdedigingsvak. Je mag niet zomaar over de lijn naar het andere vak lopen, maar blijft het in het vak waar je op dat moment speelt.

4Korfbal

Bij 4Korfbal bestaat een team uit vier spelers. Dan hoef je niet per se met twee jongens en twee meisjes te spelen, maar er moet in ieder geval een meisje in je team spelen.

De jongste jeugd (6-10jaar) speelt altijd met zijn vieren. Zij spelen 4Korfbal in een vak met twee korven. Het veld is kleiner dan wanneer je 8-tegen-8 speelt en de korf is lager en de bal kleiner.

Ook bij de jeugd in de leeftijdscategorieen voor 11-15 jarigen is het mogelijk om met viertallen te korfballen.

Is dat alles?
Nee, er zijn natuurlijk nog veel meer regeltjes. Deze spelregels heeft de KNKV in begrijpelijke taal, handig samengevat in het spelregelboekje dat je hier kunt inzien:
  samenvatting van de officiele korfbalspelregels.

Competitie

In 1953 werd het zaalkorfbal ingevoerd en sindsdien spelen we korfbal in 2 competities, zaalcompetitie en veldcompetitie.De veldcompetitie begint in september en stopt dan in oktober omdat dan de zaalcompetitie gespeeld gaat worden. Vervolgens wordt de veldcompetitie in april weer opgepakt en duurt tot en met juni. Alleen bij de jeugd speel je een aparte najaarscompetitie en aparte voorjaarscompetitie.De zaalperiode begint in oktober/november en eindigt in april. Deze wordt in een periode achter elkaar gespeeld.

Korfbalcompetitie
sep okt nov dec jan feb mrt apr mei jun jul
Veld Zaal Veld

Geschiedenis: ontstaan van korfbal

Korfbal is in 1902 bedacht door de Amsterdamse onderwijzer Nico Broekhuysen. In dat jaar werd hij naar Naas in Zweden gestuurd om een cursus te volgen en een onderdeel van die cursus was kennismaken met spelletjes in de open lucht. Een van die spellen was Ringboll. Daarbij moest men een bal door een ring gooien die aan een paal zat van drie meter hoog. De sporters werden verdeeld over drie vakken en Ringboll werd gemengd gespeeld. Dus met mannen en vrouwen in een team. Nico Broekhuysen besloot om met de leerlingen van zijn klas een aangepast Ringbollspel te spelen. De ring werd een rieten mand omdat je dan beter kon zien of er gescoord werd. Hij paste begrijpelijke spelregels toe en de naam werd veranderd in korfbal.

Bron:   website KNKV

Enkele cijfers

Korfbalverenigingen
In heel Nederland zijn er ongeveer 500 korfbalverenigingen, waarvan KORU er een is. Soms zijn het grote verenigingen met meer dan 500 leden en er zijn ook veel kleinere verenigingen van 100 leden zoals bij KORU het geval is.

Korfbal is Nederland
In totaal zijn bijna 100.000 personen lid van het Koninklijk Nederlands Korfbalverbond. Dus zoveel mensen in Nederland doen in ieder geval aan korfbal. Het kan best zijn dat er nog veel meermensen korfballen, want soms zijn er bij verenigingen ook leden die recreatief korfballen en lid zijn van de vereniging, maar dan niet lid zijn van het KNKV. Zoals oudere mensen die af en toe eens trainen of hele jonge kinderen.

Landen waar korfbal wordt gespeeld
In Nederland is korfbal het grootst en het meest bekend. Maar over de hele wereld wordt korfbal gespeeld. We schatten dat dit in ongeveer 75-80 landen in de wereld gebeurt. Van die landen zijner op dit moment 69 landen officieel geregistreerd als korfballand. Deze zijn net als het Koninklijk Nederlands Korfbalverbond (KNKV) allemaal lid van de Internationall Korfball Federation (IKF), oftewel de internationale korfbalfederatie.

Webcommissie KORU   08-06-2020